Of het nu gaat om een tentoonstelling of het digitaliseren van een collectie, met Tijdlab helpen we met raad en daad. Met moderne technieken zoals 3D, hologrammen, (route-)apps, gamification, virtual reality en augmented reality maken we deze verhalen toegankelijk en beleefbaar.
Gewapend met een tablet kunnen kinderen tussen de 9 en 12 jaar in deze tentoonstelling spelenderwijs leren over de Hanzestad Zutphen. Door middel van spelletjes en vrolijke animaties volgen de kinderen een verhaal en verzamelen ze punten.
Voor Europeana ontwikkelden we het digitale museum van Europa, met daarin samengebracht de 3D modellen van bijzondere erfgoedsites uit verschillende lidstaten.
Met deze tocht maakt de jeugd bewust kennis met een stuk van de interessante geschiedenis van Zevenaar. Daarbij moet zelfs de Aa worden overgestoken: het water dat een barrière vormde voor het verkeer en aanwezig was, waar nu de Markt en de Griethsestraat zijn.
Gewapend met een tablet kunnen kinderen tussen de 9 en 12 jaar in deze tentoonstelling spelenderwijs leren over de Hanzestad Zutphen. Door middel van spelletjes en vrolijke animaties volgen de kinderen een verhaal en verzamelen ze punten.
Een paar stukken hout vormen samen een bijzondere vondst. Namelijk de oudste ‘hondenmolen’ van Nederland. Gebaseerd op de jaarringen van het opgegraven hout schatten archeologen dat de boom waaruit de molen is gemaakt, moet zijn gekapt tussen 1367 en 1382.
Voor het maken van 3D scans maakt Tijdlab gebruik van fotogrammetrie en/of een precisie 3D-scanner (Artec Spider). Bij het scannen middels fotogrammetrie wordt het object systematisch vanuit vele perspectieven gefotografeerd met een reguliere camera. Deze foto’s worden samengevoegd in een gespecialiseerd softwarepakket, waarna een 3D model ontstaat.
Ook in de archeologie neemt de digitalisering toe. Het gehele archeologische proces van bureauonderzoek tot aan de deponering is tegenwoordig ondenkbaar zonder tal van digitale processen. Nog altijd worden veel verschillende soorten software, databases, bestanden en standaarden in gebruikt voor deze processen. Daarom kunnen deze werkzaamheden vaak niet optimaal worden uitgevoerd.
ArcheoLINK brengt al deze processen samen onder één systeem voor het beheren, bekijken, opslaan en presenteren van archeologische projecten. Van direct inmeten met een gekoppelde RTS of GPS tot aan het opleveren van de pakbon.
Een interactieve tentoonstelling voor kinderen en hun (groot)ouders over de Hanzegeschiedenis van Zutphen.
Gewapend met een tablet kunnen kinderen tussen de 9 en 12 jaar in deze tentoonstelling spelenderwijs leren over de Hanzestad Zutphen. Door middel van spelletjes en vrolijke animaties volgen de kinderen een verhaal en verzamelen ze punten.
In de tentoonstelling is ook aandacht voor de geschiedenis van de bijzondere locatie, de Bourgonjetoren, en de prachtige maquette van Zutphen in de 15e eeuw.
Vraag:
Hoe maken we een leuke, educatieve en historische rondleiding door Zevenaar?
Links:
Gemeente Zevenaar
Met deze tocht maakt de jeugd bewust kennis met een stuk van de interessante geschiedenis van Zevenaar. Daarbij moet zelfs de Aa worden overgestoken: het water dat een barrière vormde voor het verkeer en aanwezig was, waar nu de Markt en de Griethsestraat zijn.
De tocht begint met behulp van de smartphone en verschillende opdrachten. Zo komt stukje voor stukje de benodigde code tot stand. De volwassen begeleiders kunnen ook op diverse plekken informatie over de panden via de applicatie krijgen, die ze, afhankelijk van leeftijd en interesse ook met de kinderen kunnen delen.
Als alle puzzelstukjes verzameld zijn en de code dus gekraakt is, wacht er een beloning, vier kaarten met een plattegrond die in de app herkenbaar si voor de camera. Zo wordt de ooit machtige Burcht van Zevenaar weer zichtbaar.
De fascinerende wereld van de Bronsschat van Nistelrode.
Links:
Website