
P o r t f o l i o
Een greep uit onze werkzaamheden
Hier vind je een paar voorbeelden die onze werkzaamheden samenvatten. Wij specialiseren ons in het maken en presenteren van 3D-content, GIS-toepassingen, storytelling, projectmanagement en fondsenwerving.
Geheimen uit de Gelderse bodem
Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen
Vraag: In samenwerking met de provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn was in het CODA een tentoonstelling samengesteld waarin 10.000 jaar aan archeologische sieraden uit Gelderse bodem te zien zijn.
Uitdaging: Diverse archeologische objecten waren om verschillende redenen niet beschikbaar voor presentatie. Hoe kunnen we deze toch een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling maken?
Oplossing: Wij leverde voor deze tentoonstelling een Augmented Reality toepassing om de sieraden zelf te dragen. Samen met een hologramvitrine waarin tien sieraden virtueel te zien waren, gaf dit een volledige ervaring voor de bezoeker.
Doetinchem
3D-Scan, Annotaties,
Toen de gemeente Doetinchem bij wegwerkzaamheden op de oude stadsmuur (Kazematten) stuitte. Werd Tijdlab ingeschakeld om de muur digitaal vast te leggen. Na het aanleggen van een lokaal positioneringssysteem hebben we de drie putten d.m.v. fotogrammetrie vastgelegd. Het feitelijke 3D model kent een afwijking van 0,06 mm. Op Sketchfab zijn de geoptimaliseerde versies voor het publiek te vinden.
Een indrukwekkend deel van erfgoed is de militaire tak. Het artilleriemuseum in ‘t Harde is hier een geweldig voorbeeld van. Ze vertellen het verhaal van de veldartillerie, met alle grote overwinningen en nederlagen, zonder oorlog te verheerlijken. Binnen het museum zul je een grote collectie voertuigen en materiaal vinden. Voor de Howitzer wilde het Artilleriemuseum de ervaring bieden om er echt op te zitten. Wij maakte 360º opnames en plaatste deze in de Oculus Go. Een meeslepende ervaring met het geluid van de luide motor.
Op zoek naar Toetanchamon
Toetanchamon of Toetankhamon was een farao van de 18e dynastie van het oude Egypte.




Vraag: Hoe maken we Toetanchamon herkenbaar voor jongeren vandaag de dag?


Het beeldje laat de jonge farao zien als de god van de dageraad, Nefertem. Zijn gezicht is vormgegeven in de kenmerkende stijl van de periode waarin hij leefde, de ‘Amarna-stijl’. Het hologramgezicht draagt oorbellen, het beeldje niet. Maar misschien heeft Toetanchamon dit soort sieraden wel gedragen, want de oorbellen zijn gebaseerd op exemplaren die zijn gevonden in zijn graf.
Levendiger dan ooit te voren
Toetanchamon in beweging


Gamification, online, design, 3D-modellen
Ons maritiem erfgoed, iets waar Nederland wereldwijd om bekend staat. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed Martiem is in het bezit van 3D-modellen van diverse scheepstypen. Wij optimaliseerde deze 3D-modellen en maakte er een game van die online de beleven is. In de game kan de gebruiker over het schip lopen, alle onderdelen bevragen die vervolgens in een losse 3D-viewer verschijnen met bijhorende informatie. Naast de toepassing zit er een level in waarbij de gebruiker alle bouwfases en constructies van het schip kan ontdekken. Een complete wetenschappelijk correcte ervaring die interessant is voor zowel wetenschapper als publiek.
Rontgen
Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen
CT-Data is een waardevolle bron om gesloten objecten 3D inzichtelijke te maken. We vertalen de gegevens van de CT-Scan naar een 3D-Object. De data zijn volumetrisch, omdat de verzameling gegevens niet alleen iets zegt over de buitenkant van het object, maar ook informatie bevat over de binnenkant van het object. Het is dus ook mogelijk om binnenin het object te kijken. Zo geven we een uniek inzicht in een stukje geschiedenis wat voor het laatst door mensenogen is gezien op het moment van de afsluiting.
VR
De ultieme beleving van een archeologisch onderzoek. Voor een dorpje nabij Deventer maakte we een complete opgravingsplattegrond na. De constructie, dieren, flora en bijgebouwen zijn compleet gebaseerd op de bevindingen van de archeoloog. Deze 3D-reconstructie is te beleven in Virtual Reality. In de 3D omgeving kan de gebruiker dobbelen, met vuur en werktuigen spelen, dieren aaien, de waterpomp gebruiken en boogschieten. Zo ervaren ze een dag in het leven van een inheems romeinse boer zoals nooit eerder mogelijk was.
Zevenaar
Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen

Routeapplicatie
Met deze tocht maakt de jeugd bewust kennis met een stuk van de interessante geschiedenis van Zevenaar. Daarbij moet zelfs de Aa worden overgestoken: het water dat een barrière vormde voor het verkeer en aanwezig was, waar nu de Markt en de Griethsestraat zijn.
De tocht begint met behulp van de smartphone en verschillende opdrachten. Zo komt stukje voor stukje de benodigde code tot stand. De volwassen begeleiders kunnen ook op diverse plekken informatie over de panden via de applicatie krijgen, die ze, afhankelijk van leeftijd en interesse ook met de kinderen kunnen delen.
Als alle puzzelstukjes verzameld zijn en de code dus gekraakt is, wacht er een beloning, waarbij de ooit machtige Burcht van Zevenaar weer zichtbaar wordt.
The Marine B radio receiver (1920)
1 op 1 3D-modellen



Hoogwaardige 3D-prints
Jij vraagt, wij maken

Romeinse slipper vondst

Romeinse slipper 3D-print
Samen met onze vrienden van 3DWP maken wij regelmatig prachtige 3D-prints van 3D-modellen. In dit geval zie je een Romeinse slipper, geprint in opdracht van Restaura. Wij hebben het 3D-model geoptimaliseerd, deze is vervolgens door 3DWP geprint en door Restaura beschilderd. Een leuk project waarin diverse disciplines samenkomen. Het resultaat is adembenemend realistisch.
Imago Mundi
Databsebeheer – GIS systeem