Skip to content
zandloper icon

P o r t f o l i o

A selection of our work

DutchEnglishFrenchGermanItalian

Hier vind je een paar voorbeelden die onze werkzaamheden samenvatten. Wij specialiseren ons in het maken en presenteren van 3D-content, GIS-toepassingen, storytelling, projectmanagement en fondsenwerving. 

Geheimen uit de Gelderse bodem

Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen

Vraag: In samenwerking met de provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn was in het CODA een tentoonstelling samengesteld waarin 10.000 jaar aan archeologische sieraden uit Gelderse bodem te zien zijn. 

Uitdaging: Diverse archeologische objecten waren om verschillende redenen niet beschikbaar voor presentatie. Hoe kunnen we deze toch een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling maken?

Oplossing: Wij leverde voor deze tentoonstelling een Augmented Reality toepassing om de sieraden zelf te dragen. Samen met een hologramvitrine waarin tien sieraden virtueel te zien waren, gaf dit een volledige ervaring voor de bezoeker. 

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

AR

Doetinchem

3D-Scan, Annotaties

Toen de gemeente Doetinchem bij wegwerkzaamheden op de oude stadsmuur (Kazematten) stuitte. Werd Tijdlab ingeschakeld om de muur digitaal vast te leggen. Na het aanleggen van een lokaal positioneringssysteem hebben we de drie putten d.m.v. fotogrammetrie vastgelegd. Het feitelijke 3D model kent een afwijking van 0,06 mm. Op Sketchfab zijn de geoptimaliseerde versies voor het publiek te vinden.

scab2

artillerie2

Op een Howitzer rijden

360º video, Oculus Go

Een indrukwekkend deel van erfgoed is de militaire tak. Het artilleriemuseum in ‘t Harde is hier een geweldig voorbeeld van. Ze vertellen het verhaal van de veldartillerie, met alle grote overwinningen en nederlagen, zonder oorlog te verheerlijken. Binnen het museum zul je een grote collectie voertuigen en materiaal vinden. Voor de Howitzer wilde het Artilleriemuseum de ervaring bieden om er echt op te zitten. Wij maakte 360º opnames en plaatste deze in de Oculus Go. Een meeslepende ervaring met het geluid van de luide motor.

Op zoek naar Toetanchamon

Toetanchamon of Toetankhamon was een farao van de 18e dynastie van het oude Egypte.
Toet_beeld2
Toet_beeld3
Toet_beeld1
toet1

Vraag: Hoe maken we Toetanchamon herkenbaar voor jongeren vandaag de dag? 

toet2
Voor de kindertentoonstelling ‘Op zoek naar Toetanchamon’ maakte we een animatie van een gezicht voor in de ‘hologramvitrine’. Hierdoor kun je de animatie van alle kanten goed bekijken. Het hologram, dat je ook in dit filmpje kunt zien, is een digitale impressie van het gezicht van Toetanchamon. Het is een 3D-interpretatie van een beeldje uit Toetanchamons graf. En zoals je ziet, met een bijzonder resultaat! 
toet3

Het beeldje laat de jonge farao zien als de god van de dageraad, Nefertem. Zijn gezicht is vormgegeven in de kenmerkende stijl van de periode waarin hij leefde, de ‘Amarna-stijl’. Het hologramgezicht draagt oorbellen, het beeldje niet. Maar misschien heeft Toetanchamon dit soort sieraden wel gedragen, want de oorbellen zijn gebaseerd op exemplaren die zijn gevonden in zijn graf.

Levendiger dan ooit te voren

Toetanchamon in beweging

encyclopedie
pinas-home-groot_logo5b

Gamification, online, design, 3D-modellen

Ons maritiem erfgoed, iets waar Nederland wereldwijd om bekend staat. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed Martiem is in het bezit van 3D-modellen van diverse scheepstypen. Wij optimaliseerde deze 3D-modellen en maakte er een game van die online de beleven is. In de game kan de gebruiker over het schip lopen, alle onderdelen bevragen die vervolgens in een losse 3D-viewer verschijnen met bijhorende informatie. Naast de toepassing zit er een level in waarbij de gebruiker alle bouwfases en constructies van het schip kan ontdekken. Een complete wetenschappelijk correcte ervaring die interessant is voor zowel wetenschapper als publiek. 

portfolio

De Franse verovering van Maastricht

Gamification, Citizen science, Volumetric opnames, Augmented Reality, Parametrisch moduleren

Rontgen

Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen

rontgen

CT-Data is een waardevolle bron om gesloten objecten 3D inzichtelijke te maken. We vertalen de gegevens van de CT-Scan naar een 3D-Object. De data zijn volumetrisch, omdat de verzameling gegevens niet alleen iets zegt over de buitenkant van het object, maar ook informatie bevat over de binnenkant van het object. Het is dus ook mogelijk om binnenin het object te kijken. Zo geven we een uniek inzicht in een stukje geschiedenis wat voor het laatst door mensenogen is gezien op het moment van de afsluiting. 

VR

De ultieme beleving van een archeologisch onderzoek. Voor een dorpje nabij Deventer maakte we een complete opgravingsplattegrond na. De constructie, dieren, flora en bijgebouwen zijn compleet gebaseerd op de bevindingen van de archeoloog. Deze 3D-reconstructie is te beleven in Virtual Reality. In de 3D omgeving kan de gebruiker dobbelen, met vuur en werktuigen spelen, dieren aaien, de waterpomp gebruiken en boogschieten. Zo ervaren ze een dag in het leven van een inheems romeinse boer zoals nooit eerder mogelijk was.

Zevenaar

Hologramvitrine, AR-applicatie, 3D-modellen
BakenZevenaar

Routeapplicatie 
Met deze tocht maakt de jeugd bewust kennis met een stuk van de interessante geschiedenis van Zevenaar. Daarbij moet zelfs de Aa worden overgestoken: het water dat een barrière vormde voor het verkeer en aanwezig was, waar nu de Markt en de Griethsestraat zijn.

De tocht begint met behulp van de smartphone en verschillende opdrachten. Zo komt stukje voor stukje de benodigde code tot stand. De volwassen begeleiders kunnen ook op diverse plekken informatie over de panden via de applicatie krijgen, die ze, afhankelijk van leeftijd en interesse ook met de kinderen kunnen delen.

Als alle puzzelstukjes verzameld zijn en de code dus gekraakt is, wacht er een beloning, waarbij de ooit machtige Burcht van Zevenaar weer zichtbaar wordt.

zev ppt 2
zev ppt 1
zev ppt 4
zev ppt 5

The Marine B radio receiver (1920)

1 op 1 3D-modellen

Voor Beeld & Geluid maakte een gedetailleerd model van deze oude maritieme radio. De originele ontwerper was een briljant radiomaker. Hij maakte de mooiste ontwerptekeningen, echter hield hij zich er zelf nooit aan. Aan de hand van de echte radio maakte we hem een op een na. Zo zal altijd duidelijk zijn hoe deze radio in elkaar gezet en/of gerepareerd moet worden. Een tijdloos resultaat. Geschikt voor onderzoek en experimenten zonder het originele object te beschadigen.
koptelefoon1

Hoogwaardige 3D-prints

Jij vraagt, wij maken

slipper_vondst copy_2xslipper_print copy_2x

Romeinse slipper vondst → Romeinse slipper 3D-print

Samen met onze vrienden van 3DWP maken wij regelmatig prachtige 3D-prints van 3D-modellen. In dit geval zie je een Romeinse slipper, geprint in opdracht van Restaura. Wij hebben het 3D-model geoptimaliseerd, deze is vervolgens door 3DWP geprint en door Restaura beschilderd. Een leuk project waarin diverse disciplines samenkomen. Het resultaat is adembenemend realistisch.

archeolink-logo2-2048x489

Databsebeheer – GIS systeem

De wereld van de archeologie wordt steeds digitaler. Het gehele archeologische proces van bureauonderzoek tot aan de deponering is tegenwoordig ondenkbaar zonder een tal van digitale processen. Momenteel worden hiervoor veel verschillende soorten software, databases, bestanden en standaarden voor gebruikt. Hierdoor kunnen deze werkzaamheden vaak niet optimaal worden uitgevoerd. Archeolink biedt dé oplossing voor het beschouwen, opslaan, beheren, opvragen en presenteren van alle gegevens van een archeologische onderzoek. Alle digitale processen vallen met het vernieuwde Archeolink onder één systeem. Van direct inmeten met een gekoppelde RTS of GPS tot aan het opleveren van de pakbon.
topcon tab front

Hologramvitrines

Op maat?

Tolprivilege van Graaf Floris V

 
Muiderslot_afb1

Het kindergraf van Assenrade: Schaal

 
IMG_8868

Veluwse klokbeker

 

Soms zijn de standaard hologramvitrines niet mogelijk in een beperkte ruimte of zijn ze niet geschikt voor het ontwerp van de expositie. Als er dan toch een hologram gewenst is, is het een leuke uitdaging om een passend ontwerp te maken zodat digitale topstukken toch een onderdeel kunnen zijn van de collectie of moeilijk visualisaties helder tentoon gesteld worden.

Germanenkamer

3D-animaties, 3D-prints & soundscapes

IMG_9714

Ben je benieuwd naar het Germaanse verleden van Heeten? Wil je weten hoe hier tweeduizend jaar geleden duizenden kilo’s ijzer gemaakt is? En wil je met eigen ogen zien wat er gevonden is in de Heetense grond? Breng dan een bezoek aan de Germanenkamer in KulturhusTrefpunt Heeten. Voor de Germanenkamer maakte we de digitale visualisaties die we in de kamer zelf op diverse (touch)schermen presenteren. Ook maakte we de soundscape in de kamer en maakten we 3D-scans en leverden we 3D-geprinte replica’s van kwetsbare bodemvondsten. 

Infocentrum WO2

3D-scans & Hologramvitrine met touch & informatiescherm

voor het Infocentrum WO2 te Nijmegen maakte we 3D-scans van spraakmakende voorwerpen uit de collectie in Groesbeek. Deze 3D-modellen zijn in een 3D-viewer geplaatst die te bedienen is met een touchscreen. De gebruiker kan zelf de gewenste objecten selecteren en deze manipuleren (ronddraaien, inzoomen etc.). als kers op de taart word er een signaal naar een beeldscherm gegeven waarop de informatie over het object verschijnt. Een innovatieve, uitdagende pilot waar we trots op zijn. 

Verdronken buurtschap Leuven

Geofysisch onderzoek, 3D-reconstructie & Augmented Reality informatiescherm

Aan de Leuvensedijk nabij Groessen en Duiven ligt een poldergebied waar vroeger het buurtschap Leuven gelegen moet hebben. Het enige wat daar vandaag de dag nog aan herinnert zijn wat oude teksten, prenten en de straatnamen. Om dit weer zichtbaar te maken voerde we samen met ArcheoPro een Geofysisch onderzoek uit. Met behulp van grondradar brachten we in kaart waar de gebouwen van het buurtschap precies gelegen hebben. Onze 3D-artists maakte een parametrisch model van hoe een dergelijk gebouw eruit gezien kan hebben. Doordat deze schaalbaar zijn konden ze op schaal precies op de juiste plekken digitaal teruggeplaatst worden. Om het laagdrempelig zichtbaar te maken in het landschap zochten we contact met Buro Kloeg. Zij maakte een informatiepaneel waarop onze reconstructie zichtbaar wordt in het landschap. 

bord_visual
Render.0002
6.3 CMD 150
6.4 cmd interpretatie
Render_uitleg

Contact

Stuur gerust een berichtje met uw vraag. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Wilt u ons graag ontmoeten of over een bepaald idee praten? Kom gerust langs voor een vrijblijvend kennismakinggesprek! Er staat een kop koffie voor u klaar.

Tijdlab-adres
Zutphenseweg 4A
7418 AJ Deventer